Min älskade unge

Igår va vi hos sjukgymnasten. 
Jag frågade vart i utvecklingen Julia är motoriskt. 
"Vill du verkligen veta det? " frågade hon och jag fick ont i magen. 
Vadå? 
Det är klart jag vill veta. Och så illa kan det väl inte va? Eller? 
Hon hämtade nåt papper (typ som en tillväxtkurva) och visade. 

Julia blir 8 månader den 27/11 men har motorik som en 4-5 månaders bebis ungefär. 
Hon vill gärna sitta och försöker åla framåt men hon har inte riktigt fått kläm på det än. 
Armarna är inte speciellt svaga utan det är bålen som fortfarande inte är tillräckligt stark. 
Men sjukgymnasten sa att hon absolut ser en stor förändring. 
Vi ska helt enkelt fortsätta träna.
Hon sa även att hon inte är särskilt orolig. 
Julia är så nyfiken på allt runtomkring henne och det är mycket bra. 
 

Detta beskedet ger mej blandade känslor. 
Jag är glad att Julia gör framsteg. 
Hennes envishet är i detta fall mycket bra då hon med all säkerhet kommer kunna sitta inom kort. 
Men om hon inte kan det? 
Om hennes försening hänger med henne. 
Hur ska det gå på förskola? 

Om vi säger att hon börjar förskola när hon är 1 och hon fortfarande ligger 4 månader efter i utvecklingen.  
Då kommer hon ha motorik som en 8 månaders bebis när hon börjar. 
Och hur ska det gå? 
Vem ska ta hand om henne i en barngrupp på kanske 20 ungar? 
Ska jag bara lämna henne där och hoppas att ingen glömmer bort min lilla unge där på golvet?? 
Nä fy vilken ångest. 

Jag får söka nattjobb. 
Då jobbar man inte lika mycket och de dagar jag måste sova får man hitta en lösning. Så Julia inte behöver börja förskola när hon är 1 år. 

Idag ska vi till BVC. 
Det är dags för vaccin igen. 
Håll tummarna att det går lika bra som förra gången :) 





Kommentarer
Postat av: Vevve

På mitt gamla jobb, Brolunda fsk i Vä:Blombacka fanns det en avdelning som heter MiniMaxi. Där fick barn med särskilda anpassningar gå. Kunde vara vad som helst, typ att de var extremt allergiska mot nåt, behövde äta mediciner, var sena i utvecklingen m.m. Man kan ansöka dit om man har läkarintyg eller nåt sånt. Nu vet jag inte om den avdelningen finns kvar idag. Men det var iallafall ca 8-10 barn och typ 2-3 pedagoger där. Värt att kolla upp kanske? :)

Svar: Tack Vevve!
Jag har faktiskt hört talas om det.
Ska absolut kolla upp det. Ett läkarintyg är lätt fixat så ofta som vi springer hos läkaren :)
Specialpedagogen på habiliteringen nämnde rösberga. Där ska det tydligen finnas avd med hög kompetens för barn med funktionsnedsättningar.

Jag ska kolla upp alternativen lite.
Tack för tipset :)
Jenny

2015-11-18 @ 23:02:36
Postat av: Vevve

Ja Rösberga finns också men min erfarenhet är att det finns många barn med andra diagnoser där så som adhd, asperger m.m. Men jag vet inte exakt. Jag fick ett barn till min förskoleklass därifrån en gång. Hen hade å andra sidan problem med talet, så det är säkert blandade behov barnen har där. Tänkte mest på att pedagogerna ska ha rätt kompetens för Julia. Det hjälper ju inte henne om pedagogerna är svinduktiga inom typ adhd. Men som sagt, kolla runt lite, besök olika förskolor och fundera över vad som är bäst för era behov :)

Svar: Ja det är mycket blandade behov på rösberga. Och även blandad kompetens om jag förstår habiliteringen rätt.

Men nu har jag räknat. Vi kommer kunna va hemma med henne till nästa höst 😊 så då har hon lite mer tid på sej 😊
Jenny

2015-11-19 @ 20:12:37
Postat av: Erica

Ni/fsk hon kommer gå på borde väl ha rätt till resurs timmar?! Här i Nykvarn är det iallafall så om man har en fysisk funktionsnedsättning.. 😘

Svar: Hon har rätt till resurs. Men hur många timmar då? Säg att hon går på dagis 6 timmar. Resurs kanske 3.
Men nu har jag räknat på dagar. Vi kan va hemma med henne till hösten nästa år 😊
Jenny

2015-11-19 @ 20:19:33
Postat av: Erica

Det beror ju på vad habiliteringen säger, antar att det är dom som "bestämmer" hur mycket resurs hon bör ha för att klara av dagen och samtidigt få hjälp att utvecklas ännu mer! Härligt att vara hemma ett tag till!! 😘😘

Svar: Tror att resursen bestäms utifrån ett läkarutlåtande. Men habiliteringen har nog oxå en del att säga till om.
Men nu kan vi avvakta till våren med att söka plats. Så vi fortsätter att träna så får vi se vart hon är i utvecklingen när det är dags.
Annars har mormor lovat att hjälpa till ;)
Jenny

2015-11-23 @ 20:12:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0